Met Besmette Stad, het multimediale project van deBuren, geven meer dan zestig Vlaamse en Nederlandse kunstenaars een artistiek antwoord op de coronacrisis. Ze lieten zich inspireren door de internationaal bekende dichtbundel Bezette Stad van de Vlaamse schrijver Paul van Ostaijen, waarin hij terugkijkt op de Eerste Wereldoorlog. Lieke Marsman geeft met ‘Verlate kamervragen’ een antwoord op zijn gedicht ‘Verlaten Forten’.
Verlate kamervragen
een file van ambulances
bij Moskou
een lijkstoet van legerjeeps
bij Bergamo
van Guangzhou
tot Wisconsin
danst men
een macabere
macarena
op het balkon
dichter bij huis
het ritmische
zon
afstand
zon
afstand
zon
van een stralend voorjaar
dat wegdrijft
uit de greep
van onze dagelijkse routines
en ons achterlaat
met de beurspagina’s
waarop de grafieken
wortelschieten
de economie
met z’n conjuncturen
die het presenteert als wetmatigheden
liet zich toch weer
verrassen
door het oliebeleid
van Saoedie-Arabië
en een stekelig virus
het verschil
tussen lichamen
en kadavers
is het verschil
tussen uw opoe Lambertus
in huize Zonnerust
en de Bengalese kleermaker
die geen polyester badpakken
meer hoeft te naaien
bedankt voor uw diensten
maar de zomer
is al even verloren
als het culturele seizoen
in Moria sterft
een meisje
een klapperend tentdoek
als ventilator
terwijl ons beloofd was
dat de kinderen niet
zouden sterven
dit keer
de moraliteit, zeg je
is weer eens
ribbedebie
dankzij de realiteit
van mondkapjes 9 euro
per stuk
booking.com
was er snel bij
KLM koppelde bonus
aan staatsteun
nog even
en op Airbnb
verschijnen
de eerste schuilkelders
terwijl het ene
na het andere theater
omvalt, dat we hier later
een serie
van gaan bingen
maar geen
toneelstuk van gaan zien
is inmiddels wel duidelijk
we dachten
dat liefde
het belangrijkste
in het leven was, blijkt
dat in leven blijven
het belangrijkste
in het leven is
is de minister bekend
met deze berichten
en bereid
om ze te bevestigen
in woord
dan wel decreet?